Hoe ga je om met je keeperspak?

Om je keeperspak het hele seizoen in topconditie te houden en te zorgen dat niemand overbodige kosten moet maken aan het eind van het jaar, vind je hier tips en tricks om er voor te zorgen dat je keeperspak in een goede conditie blijft.

Ten 1e, als er iets stuk is gegaan. Een scheurtje, iets rafelt uit, dempt niet goed of een andere soort beschadiging. Aarzel niet en trek METEEN aan de bel. Wanneer er bij een beschadiging snel wordt gehandeld, blijft deze beperkt en kunnen we het meestal vrij makkelijk repareren en/of snel zoeken voor een vervangend product. Zodat niet alleen wij maar ook jullie langer van goed materiaal kunnen genieten, en jullie veilig op het veld kunnen staan.

(Nieuwe klompbandjes kan je achter de bar bij stefan halen.)

Ook is het inpakken van je pak soms een lastige taak, toch is het goed inpakken cruciaal voor het goed houden van je pak.

Hoe je je keeperspak goed inpakt, kun je hier zien: Youtube OBO tutorial back packing.

Zo ga je om met de verschillende keepersmaterialen:

1. Hoe ga je om met een nat keeperspak door: regen, zweet, sproeier, heel veel slidings op het waterveld etc.

• Optimaal: Neem je keeperspak mee naar huis hang het netjes uit zodat het goed kan drogen. (goede preventie voor schimmel)
  • Minimaal: Wanneer het niet mogelijk is om het pak mee naar huis te nemen, dat kan natuurlijk wel eens voorkomen, verzoeken wij iedereen om het pak uit te leggen in je kluisje.

Let vooral op het stoffen materiaal zoals: Body, armbeschermers, broek en HELM.
Je ritst je keeperstas open, legt deze artikelen verspreid in je kluisje zodat ze individueel kunnen drogen. Keepershirt en overbroek mee naar huis om op te drogen/ in de was. (redelijke preventie voor schimmel)

• Slecht: Stop alle natte keepersspullen in je keeperstas en zet hem weg in je kluisje. (Hierdoor groeit schimmel heel snel: schimmel kan slechte invloeden hebben op de gezondheid... en uiteindelijk moeten we onnodig spullen gaan weggooien)

2. Hoe ga je met je helm om:

• Wanneer je helm nat wordt is het noodzaak om deze goed te laten drogen.
  • Het zweet bandje in de helm kan in de wasmachine, voorkeur met de hand. (minimaal 1x in de 2 weken wassen)
  • De foam van de helm kan je met een doekje afnemen, (minimaal 1x in de 2 weken)(tip: heb baby doekjes in je keeperstas zitten, zo kan je het makkelijk afnemen wanneer je heel hard hebt gezweet. Zo heb je voor de volgende training een frisse helm)
  • Je gooit NIET met je helm.
  • Je zorgt dat de helm zonder schimmel wordt ingeleverd.

3. Hoe ga je om met de Foam producten: kickers, legguards, handschoenen?

• Deze producten kunnen scheuren, dat is gebruiksslijtage. Wanneer je dit opmerkt is het extra belangrijk om dit meteen te melden. Deze scheuren worden snel groter en hoe kleiner de scheur hoe makkelijker de reparatie.
  • Dit is stevig materiaal, en komt vrij moeilijk schimmel in. Wel kan het zweet opstapelen en wordt het materiaal vies.Daarom het verzoek om deze producten 1x in de 2 a 3 maanden af te nemen met een doekje met zeep, zowel buiten als binnenkant. (Ben bij de handschoenen voorzichtig, als de binnenkant niet lukt is dat begrijpelijk)

4. Hoe ga je om met de stoffen producten: bodyprotector, armbeschermers, tok?

Deze 3 producten zijn moeilijk schoon te maken, daarom is het exta belangrijk om deze producten extra goed te laten drogen. Waardoor ze minimaal gaan stinken en er geen schimmel in komt.
Wanneer het nodig is om de spullen te wassen, raadpleeg eerst de materialen commissie voor eventuele hulp en extra uitleg. Verder kan je de producten in lauwwarm water met zeep en azijn leggen en door het laten te weken. Uit te wassen. Wanneer het een paar uur heeft gelegen kan je de producten uitspoelen met koud schoon water, en dan goed 24 a 48 uur laten drogen. Of je kiest er voor om het proces nog 1 a 2x extra te herhalen omdat het zo vies was.wederom raadpleeg eerst de materialen commissie voordat je dit gaat doen
Gooi deze producten niet in de wasmachine!

5. Hoe ga je om met je keepersbroek?

• Als je er een hebt, draag je je overbroek. Dit is verplicht.
  • Heb je een OBO cloud broek hebt, of een andere vouw broek? Vouw deze in elkaar voordat je het in je keeperstas stopt. Zo blijft de vorm in de broek zitten en slijt de broek minder snel. (plak de klittenband van 1 beenbeschermer dicht, vouw vervolgens de andere beenbeschermer rondom de andere en plak de klitteband dicht. Hierdoor onstaat een soort cocon en kan je de broek makkelijk opbergen.)
  • Schoonmaken van de broek is net zoals de andere stoffen dingen moeilijk, dus zorg ervoor dat de broek goed opdroogt etc.
    De broek kan NIET op de zelfde manier gewassen worden als de andere stoffen producten. Tenzij dit EXPLICIET tegen je is gezegd.

6. Hoe ga je om met je keepershirt en overbroek?

• Het keepershirt en de overbroek, kunnen in de was. (op 30 graden.)
  • Was je shirt wanneer nodig, minimaal 1x in de maand, het liefst vaker wanneer het shirt niet goed gedroogd is. (Dit kan bijvoorbeeld samen met de teamhesjes.)

7. Heb je toch nog vragen?