Jeugd November

Invallers regelen?

Houd rekening met de regels!

Het komt tijdens het seizoen ongetwijfeld een keer voor dat je als team te weinig spelers hebt. Dan kun je spelers van een ander team laten invallen. De KNHB heeft hiervoor regels opgesteld om te voorkomen dat invallers een team versterken of bevoordelen. Dat wordt namelijk beschouwd als onsportief gedrag.

MHC vindt het erg belangrijk dat het invallen op een eerlijke en duidelijke manier verloopt. Voor de Jeugdteams gelden de volgende regels:

Invallers lenen uit een op gelijk niveau of lager spelend team

Een team mag altijd invallers lenen uit een op een gelijk niveau of lager spelend team, ongeacht het aantal eigen spelers dat een team beschikbaar heeft. Onder een op gelijk niveau of lager spelend team wordt verstaan:
a. Een team dat binnen dezelfde (leeftijds-)categorie in dezelfde Klasse of in een lagere Klasse speelt.
b. Een team dat in een lagere (leeftijds-)categorie maximaal 1 Klasse hoger speelt; Indien er vanuit een lagere (leeftijds-) categorie wordt ingevallen bij een hogere (leeftijds-)categorie en het verschil groter is dan 1 (leeftijds-)categorie, dan geldt dat er per (leeftijds-)categorie een Klasse bij komt.
c. Een team dat in een hogere (leeftijds-)categorie minimaal 1 Klasse lager speelt dan het team waarin wordt ingevallen. Invallers dienen hierbij te voldoen aan de leeftijdsgrenzen binnen de (leeftijds-)categorie waarin ze invallen.
d. Spelers die uitkomen in de Landelijke A & B-, Super A & B & C of IDC C-competitie zijn niet speelgerechtigd voor een KNHB Bondsreglement 33 ander team dat in dezelfde (leeftijds-)categorie uitkomt in de Topklasse en Sub-Topklasse.

Invallers lenen uit een hoger spelend team

Invallers lenen uit een hoger spelend team mag alleen als aan de volgende regels wordt voldaan:
a. Er mag alleen worden geleend uit een hoger spelend team als het eigen team geen mogelijkheid heeft tot het regelen van invallers uit een (voor hun) lager of op gelijk niveau spelend team.
b. Invallers lenen uit een hoger spelend team mag als het eigen team 11 of minder aan de wedstrijd deelnemende spelers* over heeft. *Hieronder wordt verstaan: aantal eigen spelers + spelers die ingeleend worden/kunnen worden uit een voor hun lager of op gelijk niveau spelend team.
c. Het eigen team mag maximaal twee spelers lenen uit maximaal 1 Klasse hoger dan volgens de tabel klassengrenzen speelgerechtigdheid veldhockey 2018-2019 is toegestaan.
d. Dit klassenverschil geldt dus ook tussen (leeftijds-)categorieƫn zoals vermeld onder artikel 3.1.a en 2.1.b (zie het bondsreglement KNHB)

Bij twijfel: vraag het gerust aan de Technisch Coƶrdinator van jouw
team.
Namens de TC: Patrick Maas