Algemeen September

MHC eerste Maastrichtse vereniging met Team:Fit Certificaat

Op zaterdag 26 september ontving Maastrichtse Hockey Club (MHC) uit handen van wethouder Bert Jongen (Onderwijs, Jeugdzorg, Studentenstad, Sport) het Team:Fit certificaat. Daarmee is MHC de eerste vereniging in Maastricht met het certificaat "Gezondere Sportvereniging”. Maastrichtse Hockey Club en de partners JOGG, Team:Fit en Maastricht Sport hebben nauw samengewerkt om dit mooie doel te bereiken. Met het behalen van dit Team:Fit certificaat erkennen de partners dat MHC voldoet aan de strikte richtlijnen voor een gezondere sportvereniging.

MHC is afgelopen seizoen gestart met het programma Team:Fit. In eerste instantie werd het clubhuis ingericht tot "Gezondere Sportkantine” waarvoor het assortiment is aangevuld met gezonde en lekkere alternatieven. Ook is het project Drink Water uitgerold binnen de vereniging. Gezondere keuzes worden bijvoorbeeld meer in het zicht geplaatst en water kan aantrekkelijker worden gemaakt door dit te combineren met vers fruit. Om een echte "Gezondere Sportvereniging” te worden is de vereniging een "Rookvrije Sportomgeving” geworden, dit betekent dat het hele sportpark rookvrij is.

Alle aanpassingen voor een gezondere sportvereniging vragen vastberadenheid en doorzettingsvermogen van de vereniging. Het Team:Fit certificaat is een waardevolle en positieve beloning voor de inzet van MHC.
Team:Fit is het landelijke initiatief van JOGG om sportverenigingen in Nederland gezonder te maken. Met deze aanpak helpt Team:Fit sportclubs en verenigingen om het aanbod in clubhuizen en kantines gezonder te maken (zonder verlies van omzet), water drinken te stimuleren en in te zetten op een rookvrije sportomgeving. Met het uitreiken van het certificaat hopen de partners ook andere sportverenigingen te stimuleren om het goede voorbeeld van MHC te volgen.
Maastricht Sport vindt het belangrijk dat kinderen in een gezonde omgeving opgroeien. Jong geleerd is oud gedaan, daarom wordt er veel aandacht besteed aan sport en bewegen in het onderwijs. Maar ook bij sportverenigingen komen veel kinderen en kan het goede voorbeeld gegeven worden. Om die reden worden initiatieven voor sportverenigingen die bijdragen aan de ‘Gezondere Sportvereniging’ uitgedragen en actief ondersteund. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn Drink Water, Rookvrije Sportomgeving en Gezondere Sportkantine.
Maastricht Sport zet zich samen met het onderwijs, verenigingen en partners zoals JOGG en Team:Fit in voor de gezonde leefstijl van het kind en de omgeving.

Samen voor een gezonde omgeving
Tijdens de uitreiking op zaterdag 26 september sponsorde Sligro, partner van Team:Fit, 40 gezonde goodiebags aan leden van de vereniging. De uitreiking van het certificaat aan MHC toont nog maar eens hoe belangrijk samenwerking is om de (sport)omgeving van de jeugd gezond te maken. Zowel professionele partijen zoals Maastricht Sport, JOGG en Team:Fit zijn hierin noodzakelijk, maar ook de inzet van het bedrijfsleven zoals SMPM en Sligro is van doorslaggevend belang om, in dit geval de hoofdrolspeler MHC, te ondersteunen bij de visie voor een gezondere sportvereniging.