Algemeen April

Interview met Sam Figge

‘Met dank aan MHC’

De laatste vraag die Sam Figge gesteld krijgt, is een klassieke radio-vraag: "Wil je nog iemand bij MHC de groetjes doen?”. Na eerst een lachje om deze vraag, antwoordt Sam dat hij mede dankzij zijn trainers en bestuur van destijds, nu deze stappen maakt bij Bloemendaal. En dus als negentienjarige reeds kan zeggen: ik heb de EHL gewonnen. Wat de bescheiden Maastrichtenaar overigens niet snel op die manier zal zeggen. Daarvoor is de spits teveel een teamplayer.

Maar die EHL, de hockey versie van de Champions League, werd dus mooi wel gewonnen door Bloemendaal, met een Maastrichts tintje. Vreemd was het wel: je eerste echte finale in een leeg en verlaten stadion. Bij Bloemendaal had de hele club er lang naartoe geleefd weer eens echt om de prijzen te spelen.

Bloemendaal, zijn nieuwe club waar hij pas sinds afgelopen zomer speelt, maar die al zo goed bevalt. ‘Iedereen leeft mee’, zegt Sam daarover. En met een nieuwe coach die de jeugd echt de kans geeft, is het een uitstekende keuze gebleken om Oranje Rood te verruilen voor Bloemendaal. Zijn plek in het eerste elftal van de succesvolste club sinds de oprichting van de Hoofdklasse had hij een paar jaar geleden niet over durven dromen

De laatste keer dat hij bij MHC met de voorzitster van de Technische Commissie destijds Nicolette van Zeijl zijn toekomstplannen besprak, hoopte Sam nog dat hij ooit in MHC heren 1 kwam te spelen. Een jaar later verkaste hij naar Oranje Rood (toen nog Oranje Zwart) en vier jaar na die overstap, stond hij dus in de EHL-finale.

Het kan dus snel gaan. Zijn tip: hockeyen, hockeyen en nog eens hockeyen. Zelf was hij ieder weekend op de club te vinden, op zaterdag en zondag. En zelfs als hij niet op de club was, was hij aan hockeyen, tegen een muurtje. En dat betaalt zich dus nu al uit. Hopelijk zien we Sam weer eens, op een zondag langs de lijn, als het weer mag en kan.

Jeroen Maas

18-4-2021 @ 12:40:00 |Toppertje!!!

Reageer op het nieuws