Bijna 90 jaar hockeytraditie in Maastricht

Wist u dat onze eigen Maastrichtse Hockeyclub MHC inmiddels  een 85-jarige historie kent (de officiële oprichtingsakte is uit 1934)? Dat de voorloper hiervan de ‘Studenten Hockey Club’, later ‘Swift Hockey Club’ (1933) was?
Dat daarmee MHC tevens de eerste studentenvereniging van Maastricht was :-)

Wist u dat er zelfs vóór die tijd een hockeyclub in Maastricht aanwezig was: 'De Maasch', (1919-1926), die ook al lid was van de Nederlandsche Hockey en Bandy Bond (de latere KNHB). Zij het dat deze vereniging het midden hield tussen en een borrelpraatgroep en een officiersclub, alhoewel er ook werd gehockeyd.

En wist u ook dat Maastricht een heuse eigen vrouwenhockeyclub kende: de Maastrichtse Dames Hockey Club ‘Iris’ (1934-). Onze aanvankelijke zustervereniging de Maastrichtse Dames Hockey Club ‘Carry-On’ (1938-1946) was een afscheiding van ‘Iris’ en ging later over in MHC.

Dit alles en nog veel meer kunt u lezen in het in 1984 ter ere van het vijftigjarig lustrum verschenen overzichtsartikel 'Het verhaal van M.H.C.'van de hand van Jean Willems (†). Deze secretaris, vice-voorzitter en sinds 1974 erelid van MHC schreef al in 1974 een eerste historische bespiegeling over de club.

Mede door zijn toedoen is ook het min of meer complete archief van MHC (althans tot 1984?), en een vrijwel complete set clubbladen, in bewaring gegeven aan het Gemeentearchief van Maastricht, het huidige Regionaal Historisch Centrum Limburg aan de Pieterstraat. Hier liggen een zestal strekkende meters archiefdozen gevuld met historische bronnen rond de Maastrichtse sportgeschiedenis te wachten op verder onderzoek.

Met dank aan: Guy Jaegers

Klik hier voor oude clubliederen

Film ter gelegenheid van het Lustrum 75 jaar MHC (2010)
Hieronder de film, gemaakt ter gelegenheid van het 75 jaar bestaan van MHC.
Diverse (en sommige zelfs legendarische) MHC-ers komen aan het woord: Dhr. Lustermans en Dhr. Merk, sinds de vroege jaren '40 lid, Diane Kemps, Bas Meijers, Elly Langer, Isje Kuijpers, Onno Menger en Willemijn Duret.
Met beelden en verhalen van vroeger en nu. Dus kijk snel en geniet van 75 jaar MHC in...13 minuten !

MHC 75 jaar from MHC Maastricht on Vimeo.

Verslag en foto's activiteiten Lustrum 75 jaar MHC: Klik hier.
In 2009 bestond MHC 75 jaar, in 2010 is dit gevierd met diverse activiteiten.

In 2013 hebben we ons nieuwe clubhuis in gebruik genomen. Met trots kunnen we spreken van een fantastische aanwinst voor onze club en we ontvangen ook de nodige complimenten van bezoekende clubs over het clubhuis en de accommodatie in zijn geheel.

In 2014 hebben we wederom een lustrum gevierd en wel het 80-jarig bestaan. Hiervoor heeft een speciale lustrumcommissie gedurende het jaar allerlei leuke activiteiten georganiseerd om op gepaste wijze dit heuglijke feit te vieren.

In 2019 zullen we het 85-jarige lustrum vieren. Op zaterdag 31 augustus 2019 is er een Hockey-clinic voor de jongste jeugd en D-jeugd gepland. Verder organiseert de Sponsorcommissie op 28 september 2019 in Brasserie Tapijn een lustrumfeest. Hier zijn leden vanaf de C-jeugd, ouders en oud-leden hartelijk welkom.