Arbitrage November

Spelregels Zaalhockey 2023-2024

Spelregels Zaalhockey 2023-2024

De dagen worden weer korter en dat betekent tijd voor zaalhockey! In de zaal is het net weer even anders fluiten dan op het veld, dus bereid je goed voor!

Video nieuwe regels:

Als extra voorbereiding op het zaalseizoen en de interpretatie van de spelregels/afspraken licht de KNHB Commissie Spelregels een en ander toe in de volgende video: https://youtu.be/S7A3GMqjws4

Drie nieuwe interpretaties:

1. Verplicht gebruiken van de beschermde pass bij opsluiting in de hoek

In de zaal kennen we de term "trapping” als opsluiten in de hoek. Een speler in balbezit mag niet opgesloten worden in de hoek van het veld of aan de balk door tegenstanders met hun stick plat op de grond. Tegenstanders moeten een opening laten waar de bal door kan worden gespeeld. Aanvallers die verdedigers opsluiten zonder opening krijgen een vrije push tegen. Verdedigers die aanvallers in de cirkel opsluiten riskeren een strafcorner wanneer ze geen opening laten.

Nieuw dit seizoen is dat de opening ook daadwerkelijk moet worden gebruikt. De eerste pass die wordt gegeven door deze opening is een beschermde pass. Dat betekent dat de tegenstander deze pass/bal niet mag onderscheppen. Na de eerste pass vervolgt het spel zich in vrij spel;

2. Als de spelhervatting op de andere helft wordt genomen en de verdediger op de eigen helft geen afstand houdt, is het net als op het veld een strafcorner. Wanneer een vrije push wordt toegekend vlak over de middenlijn en een verdediger, die zich op de eigen helft bevindt, staat niet op 3 meter afstand en grijpt in nadat de vrije push is genomen, dan betekent dit dat de scheidsrechter een strafcorner toekent.

3. Strafcorner moet binnen 30 seconden plaatsvinden en bij een nieuwe strafcorner zo spoedig mogelijk.

Video signalen en spelsituaties:

In de volgende afspeellijst vind je video’s waarin allerlei verschillende signalen en spelsituaties in het zaalhockey worden uitgelicht:

Standaard afspraken zaalhockey:

Als bijlage een opsomming van de standaard arbitrage afspraken zaalhockey 2023-2024.

De Arbitrage Commissie wenst jullie veel plezier en succes dit zaalseizoen!

Bijlage